Moldavská radnice jedná se státem o získání prostředků na rekonstrukci historického nádraží. Místní radní nechtějí dopustit, aby prestižní budova skončila jako obdobná technická památka v Duchcově.
Co pro jiné obce a města znamená historické jádro, zámek či hrad, to pro Moldavu v Krušných horách představuje rozsáhlé pohraniční nádraží. Budova z roku 1885 o ploše větší než 1600 m2 zajišťovala na česko-německé hranici agendu drážní, celní, poštovní, telegrafní či policejní. Po roce 1945, kdy zde bylo zrušeno mezinárodní vlakové spojení, dosluhovala ještě do poloviny 80. let minulého století jako zázemí pro učně Středního odborného učiliště železničního. Po listopadu 1989 přišlo na moldavské nádraží se svými záměry několik soukromých podnikatelů, jejich plány se však nenaplnily, budova začala chátrat a dlouho se nevědělo, co s ní bude dál.
Moldava je oblíbeným místem pro příměstskou rekreaci lidí z podkrušnohorských průmyslových měst. Foto: archiv
Začátkem roku 2014 se do osudu nádražní budovy zapojila obec. V květnu téhož roku schválilo zastupitelstvo záměr na její odkoupení od Správy železniční dopravní cesty za odhadní cenu 3,23 mil. Kč, v roce 2016 se Moldava stala vlastníkem nemovitosti.
"V roce 2017 se nám povedlo s českými i německými partnery položit základ zájmovému uskupení obcí a spolků z obou strana hranice," řekla moldavská místostarostka Eva Kardová. "První česko-německá konference zájmového sdružení se uskutečnila 15. března 2018 v Dubí. Jejím výsledkem je plán, jak konkrétními aktivitami podpořit rozvoj dráhy vedoucí na Moldavu, ale i jak realizovat rekonstrukci moldavského nádraží jeho významné technické památky," pokračovala Eva Kardová.
Zatímco například Duchcov se rozhodl své historické nádraží s použitím státní podpory zbořit, radní z Moldavy dlouhodobě hledají cestu, jak zkázu historické památky odvrátit a budovu opět využít jako zázemí služeb pro místní občany a pro turisty.
Na nedávnou likvidaci kulturní památky - historického nádraží, které bylo svědkem prvního telefonického spojení v Čechách,
si radní města Duchcova vyžádali peníze z Ministerstva pro místní rozvoj ČR (foto: Petra Krupičková)
"Poté, co jsme nádražní budovu převzali do majetku obce, provedli jsme zde svépomocí úklid nepředstavitelného množství odpadků. Na nádraží se odehrálo několik akcí. Ale to je samozřejmě málo. Po celou dobu důkladně zvažujeme nejrůznější náměty, jak do budovy získat potřebné investice do rekonstrukce a dlouhodobého využití. Po zkušenostech z minulosti se však kloníme k tomu, že obnovu a využití budovy by neměl řídit nikdo jiný, než obec jako vlastník. V rámci březnové konference k tématu Moldavské dráhy jsme rádi přijali nabídku předsedkyně Hospodářské a sociální rady Mostecka na projednání věci s úřadem vládního zmocněnce. Tato jednání aktuálně pokračují za pomoci zájmového uskupení Moldavská dráha s Czechinvestem. Půjde-li vše podle plánu, bude už na jaře 2019 možné začít s prvními projektovými a následně stavebními pracemi," uzavřela Eva Kardová.
Moldavská místostarostka Eva Kardová (foto: archiv)
A na co se mohou příznivci Moldavské dráhy mimo jiné těšit? V neděli 18. listopadu 2018 proběhne na Moldavě tradiční půlmaratón, tentokrát ve spojení s oslavou obnovení vlakového provozu i s připomínkou tradičního lesního skla, které se na Moldavě vyrábělo už ve středověku. Z Mostu bude vypraven historický motorák "Hurvínek", zprovozněno bude nové vlakové spojení Ústí nad Labem - Teplice - Moldava. Na září 2019 je pak připravován hudební festival v nedalekém Rechenbergu, na který bude možné dopravit se s vlakovou jízdenkou - o festivalový víkend bude totiž pro překonání chybějícího úseku "Moldava - Holzhau" zajištěna na německé straně kyvadlová autobusová doprava mezi Moldavou a Rechenbergem.